söndag 21 april 2013

BUICK ROADMASTER CONVERTIBLE COUPE 6P 1948


Har fått ett meddelande från en kille som vill ha lite uppgifter om sin Buick  Roadmaster Two-Door Convertible Coupe 6P 1948. När han skickade in önskemål om att veta lite mer om sin bil så hade jag inga krav om bild på ägare och bil men det har jag nu.
                                                  
Vi ska se vad vi kan hitta, jag kommer ladda ner en ny bil en ny modell varje vecka och försöka hitta nått kul roligt om just denna modell. Du som läser vet du nått speciellt om just denna modell lägg in din kommentar.

Här är ägaren  Mikaels Berättelse



 Är 52 år år, bor i liten småstad med min sambo och våra två Borderterriers Wera och Wille som älskar att båda åka Buick och MC sidovagn, somrarna tillbringar vi på Öland.
Roadmastern kom till Sverige 2004 av en herre i Östergötland som förverkligade en bildröm.
Bilen blev mest stående av flera anledningar och för en tid sedan fick jag köpa den.
Nu är mina garage "kompletta" och det lär inte bli något ytterligare fordonsköp inom de närmaste åren:-) har jag visst sagt förr :-)…..host host………


Har nu ett fordon för alla sinnestämningar!!
På vintern kör jag runt i min Saab 9-3 diesel och väntar på bättre/varmare tider som innebär vår och sommar.
Vardagsbilen på sommaren är en engelsk sportigare bil som är den som jag använder mest, när djävulen far i mig och hornen växer så åker min Dodge Viper med V10 på en massa hästar ut på vägarna. Buicken och Vipern är två ytterligheter men båda helt fantastiska.

Numer är det Roadmastern som är finbilen, lugna och fina turer, med en behaglig ro i själen och ett leende på läpparna och sen får ju dessutom våra två Borderterriers Wera och Wille  plats att åka med, Roadmastern är helt original med något undantag som en 2,5" sänkning och ändrad utväxling från 4,10 till 3,56  för behagligare turen och lite högre marshfart!

I övrigt så avspeglas mitt motorintresse även i mc garaget, i allt från Harley Shovelhead från -73, via Original Honda GL 1000 sjuttiotal viaHonda dominator offroad och någon  "sporthoj" till de äldsta som är två BMW R 69 en med sidovagn och den andra  är på väg med det utseende den hade på sextiotalet, den tidens "race"/ cafe stuk :-)
Mina tummar sitter mitt i nävarna :-) så det är tur att man omger sig med goda och kunniga vänner när det ska mekas och fixas, men putsen håller jag bra ordning på alldeles själv

Ha en Trevlig Sommar läsare på denna sida önskar Buick Roadmaster 1948 fantasten

Mikael
 


Buick Skrytskylt

Roadmaster var redan 1948 bland de värsta man kunde komma med och de berättade man stolt i sina försäljningsbroschyrer

Buick Roadmaster Two-Door Convertible Coupe 76C 6P 1948

Buick tillverkade 275.503 fordon under kalenderåret 1948, med dessa tog man åt 7,7% av den totala  nordamerikanska bilmarknaden.

Av vår vän Stigs bilmodell producerades det exakt 11.503 exemplar varav 136 bilar var byggda för export ut ur landet.

Stigs bil är dock byggd för amerikanska marknaden när den sattes ihop på Buicks monteringsfabrik i Kansas City, Kansas USA. 1948.

Till Sverige kom den första in över gränsen Fredagen den 17 Augusti 1973
Den andra kom in 1991
Den tredje kom  in 2004
Sen kom det två exemplar under 2009.

Så nu är det totalt fem registrerade Buick Roadmaster Two-Door Convertible Coupe 76C  6P 1948 i Sverige. Mycket fin bil och åtråvärd bland bilsamlare världen över.


Buick erbjöd för första gången någonsin en helautomatisk växellåda  med namnet  Buick Dynaflow Drive.
0001
Motorn är en Buick Fireball Valve in Head DunaFlesh Eight en Toppventilsmotor på 320,2 kubiktum som gav 150 hästkrafter vid 3600 varv för året ännu mer balanserad för jämn gång och ännu bättre kolvringar för mindre oljeförbrukning

Bilen vägde 1970,9 kilo när den lämnade fabriken utan vätskor och passagerare
Hjulbas 328,9 cm
Längd 551,7 cm
Bredd 199,7 cm
Höjd 165,6 cm
Spårvidd fram 150,2 cm
Spårvidd bak 158,3 cm
Tankrymd 71,9 Liter
12 tums Bromstrummor runt om.

Nästan hälften av instrumentbrädan täcks av originalradion, Man kan här berätta att antenn på sin nya bil 1948 slog högre i villakvarteret än Bang & Olufsen stereo år 2013. Som standard utrustning på denna den lyxigaste Buicken var även Power Windows, Power Seat and Power Top.