söndag 23 december 2012

DODGE CHALLENGER T/A 1970


Först vill jag önska alla mina vänner en God Hjul var ni än är gha det jättebra.

Sen minnas åter till Vilhelminas vintrar i slutet av sjuttiotalet när Roger Kristoffersson hade en fränt fältlackerad Challenger 1970 som skotts med vinterdäck och om jag minns rätt var det 4vxl mamuell och 383a i den men det är många år sedan och jag tror den slutade sina dagar efter en lördagsdans när chauffören Bert Strandberg satte den ut i skogen natten när farten var bättre än fästet….. men jag var ej med utan är bara hörsägen.

 

Chrysler var lite sena med att svara på framförallt Fords Pony Car succe men när de gjorde det så var det med besked  Dodge presenterade sin Challenger  och också på E body kom Plymouth med sin Barracuda åren 1970 tom 1974 delades många detaljer av dessa två bilar. Att skriva om dessa bilar är farligt då det finns många som vet betydligt mer än jag och ser du jag skrivit fel , maila mig korrekt information.

Nu tittar vi lite på Dodge Challenger årsmodellerna 1970 tom 1974 och totalt tillverkades det 165437 exemplar av Challenger under dessa år i Två olika Hardtop utföranden och en Cabrioliet utförande.

1970 till 1974 fanns Challenger 2dr basversion och den kunde fås med både automat och manuell växellåda. Minsta motorn som erbjöds var en rak sex cylindrig motor på 198 kubiktum som gav 105 höstkrafter vid 4000 RPM och den motorstarkaste var en 426 kubiktum stor Hemi på 425 höstkrafter vid 5000 RPM

1970 och 1971 kunde man även få dem i R/T utförande och  Convertible

1972 erbjöds köparen standard version och en Rallye version

1973 och 1974 fanns bara bas version 2dr HT.

1970 kunde man få Basversion i två olika utföranden (HT och cabroliet) i två olika serier basversion och R/T version,

R/T serien kunde dessutom fås i ett utförande som heter R/T SE

Vår bil är baserad på Challenger basversion och vad som ingick i paketet Trans Am vet jag inte men framförallt var det ju motorn  340 six-Pak motor som uppgavs till 290 hästkrafter vid 4400 varv.

Tillverkningssiffrorna är vaga men det är fler än tusen byggda TA Challengers kan ha varit ett krav för att få köra Trans Am Tävlingsserien

Alla uppgifter här är ungefär samma på alla Challenger 1970 till 1974

Hjulbasen är 279,40 cm

Längden är 485,90 cm

Bredden är 193,29 cm

Häjden är 129,40 cm

Spårvidd    fram är 151,64 cm bak är den 155,70 cm

Bränsletanken rymmer 68,1 liter

Vikten är 1414,3 kilo på basmotor V8:a helt utan vätskor eller passagerare

 

Jag gissar att man 1970 kunde beställa 340 six pak motorn i alla olika modeller men det är i Sverige bara bas version av Challenger som utrustats från fabrik med  340 six pak

Jag gissar att de allra flesta med 340 six pak motorn var TA Challenger.

Plymouths AAR Cuda hade samma motor och förmodligen samma typ av förbättringar som TA Challengern hade.

 

Av de Challenger 1970 idag som är registrerade som från fabriks rustats med 340 Six Pak motorn och som troligast alla är TA Challengers ser ut statistikmässigt så här.

 

Måndagen den 11 September kom den första TA Challengern

 Totalt blev det registrerat 10 TA Challengers under sjuttiotalet

TA Chjallenger nummer 11 kom  Tisdagen den första *November 2005 och  från 2010 och framåt har det kommit fyra till så innan vår bil nu kom seglandes var det 15 exemplar i Sverige. Otroligt fräck bil och jag har en kompis som vill att jag letar en sådan här nu i September när jag åker till Barett Jackson auktionerna i slutet av Januari så var lugn det kommer fler…..

Till er Alla God Hjul!!!