måndag 24 september 2012

Buick Electra 225 Custom 1966


Buick Electra 225 Custom Four-Door Sedan 1966 med reg nr CHC 801 registrerades första gången i Sverige den 15 April 1966 och då som trolig direktionsvagn till något Företag När bilen var nästan 10 år så köpte en raggare i Göteborg den han raggar fortfarande och han heter Roger efter några år gick motorn sönder så han sålde den ca 1977 till Leif I Vilhelmina och i Vilhelmina kom den att bli en vanlig syn på gatorna då den rullade dag och natt sommar som vinter och det finns även en resa till Norge då Vilhelminapöjka fick bilen sönderslagen men med hjälp av Gud och andra tog de sig helskinnade hem.
Leif sålde den till Torgny i Lycksele den 9 Maj 1982 och där rullade bilen ett tag innan renovering påbörjades i ett litet garage på vägen mot Vilhelmina.
Ca 1992  köpte jag bilen då jag drev bilskrot i Vilhelmina och sålde den i delar.

1994 putsade jag upp  stötfångaren fram och använde den som altare när jag i gryningen den 10 augusti 1994 gifte mig för första gången på Bilskroten i Malgomaj.
I princip alla delar såldes och  kvar blev karossen som pressades år 2001 när jag städade upp tomten i Malgomaj efter flytten till Göteborg.
En bils historia kan vara olika men ett kort påminner en om så många olika saker 
Bilen heter Buick Electra 225 Custom Four Door Sedan 6P 1966 och kostade 1966 i USA 4201 USD  den hade som standard en V8:a på 401 kubik (6,5 liter) som gav 325 hästkrafter vid 4600 RPM.
Electra Custom Var den näst dyraste Buickmodellen bara Riviera var dyrare.
Tanken rymmer 102 liter
Hjulbas 320cm
Längd 568cm
Bredd 203cm
Idag finns exakt åtta exemplar registrerade av denna Modell
Av de åtta är det sju som sålts ny i Sverige 1966 bara en är importerad som begagnad den är också Svart och rullar i Ämtervik
Av de åtta är hela fem precis som vår bil Svart
Av de åtta  är den som är mest belägen söderut rullandes i Ljungskile och längst i Norr hittar  vi den i Husum.

 Ha en skön vecka