söndag 31 juli 2011



Nästa Söndag är jag i Moskva med min Pontiac 1965 och många inkl mig själv har oroats hur in i helvete det ska gå och då jag föredrar att tänka positiva tankar så säger jag bara


JÄVLA TUR DET INTE ÄR PÅ VINTERN MAN SKA DIT PÅ SOMMAREN MÅSTE DET VARA SÅ MYCKET LÄTTARE.....

lördag 30 juli 2011




I örnsköldsvik rullar många bilar som på ett eller annat sätt är ovanlig och nu kommer en ny ovanlig bil.




Em Oldsmobile Ninety Eight Two-Door Convertible 6P 1960 som tillverkades i 7284 exemplar och som kostade 4362 i basutförande från fabriken.


I Sverige finns sedan tidigare 3 exemplar En Blå, en Vit och en Grön av denna modell. Dessa fyra bilar som det nu blir är alla tillverkade i Los Angeles California och denna är den av de fyra som har högst Id nummer så den är troligt tillverkad 1960 Lite uppgifter om Denna Olds 98 2dr Conv




Motor 394 kubik motor på 315 hästar med automat hängande bakom


Hjulbas 321 cm


Längd 561 cm


bredd 205 cm


Tankrymd 76 liter


Antal passagerare 6st


Tjänstevikt ca 2200 kilo




I Sverige finns det tidigare totalt 67 exemplar av Oldsmobile 1960


Av dessa 67 är det tolv som är i modellserien 98




Förvånat ser jag också att 18,8% av alla Oldsmobile som såldes år 1960 var utrustad med Air Condition, dock inte Ö-viksbons men så var det ju en cabb också......

fredag 29 juli 2011



Det har löst sig med nya däck under dagen så på Måndg får vi glida in till Pekkas framvagnservice så han ställer in hjulen sen blir det nya sulor fram.... På Torsdag kör vi upp till Stockholm för att komma till Riga med båt.


Fredagskvällen em åker vi från Riga och anländer under Lördagen till Moskva...... trafiken är tiofallt jävlig i Moskva jämfört med Petersburg och här ser ni en bild från Petersburg där jag kör på E18 mellan Sankt Petersburg och Helsingfors fortfarande i Sankt Petersburg. Här är det en trefilig väg som automatiskt görs om till en fyr filig väg bara man makar sig lite...... spännande att köra med en yttre och en inre spegel....


Så har vi varit på ryska ambasaden i Göteborg och fått Visum till Ryssland för resa till Städerna Moskva och Sankt Petersburg. Pontiacen hoppas jag ska ta oss på en smidig resa utan driftstörningar. På Torsdag till veckan bär det iväg nu har vi bara service och reservdelar kvar annars är vi redo för det mesta.....Tjooooo hooooo




SÖKER I PANIK 2 ALTERNATIVT 4 SOMMARDÄCK MED VIT SIDA 215X75x14


EMAILA info@ccv.se


ELLER RING 0702-111355




En bloggläsare från Polen skickade ett tackmail för google översättningsprogram och hälsade att det fanns några härliga Impala 4dr Sedan 1963 i Polen också. Impala 63 berörde vi ju i förra veckan


En familj från Falun var ner och kollade in Impala 70 Cabben och de var så nöjda så de körde järnet hem för å hinna med Dala Cruizen på kvällen å de hann de.


Bilen gick som en klocka och drog ca 1,4 liter milen i bensin.

Mor å ybgsta grabben fick svettas i Volvon och äldsta grabben å Pappa lät håret virvla me cabben nefält under flera delsträckor på vägen hem


Grabben har Gällivarehäng å egen Tuff Merca Epatraktor

samt hål i hakan.... å jobb heltid på bilverkstad över sommaren. Zacke jag är stolt över dig.


Var igår ut till Tjörn å då passade jag

å träffa min lillgrabb Zackarias som fyller 18 år om några månader, det var trevligt att få sitta å dricka kaffe som två vuxna män och härligt se hur ens små utvecklar sig på sin väg från att vara barn till å bli vuxen men än har han en liten bit kvar....

torsdag 28 juli 2011





Det krävs mer än ett par solglasögon för att vara en riktig hårding.... Ferrari tex är ett bra hjälpmedel! från Årjäng kom denna tuffing i en makalöst trevlig Ferrari som tillsammans med en kompis hämta hem en riktigt fin raggarbil....






Visste du att det finns 151 veteran Ferraris i Sverige? 1980 årsmodell och äldre, den äldsta är en 1954:a som också är den motorsvagaste av veteranerna med 140 hästkrafter.






Starkast av VeteranFerrari är en Gul 365:a årsmodell 1975 som puttar iväg med 380 hästkrafter.




Av de 151 VeteranFerraris som surrar ute i Sverige är inte så förvånande Röd den vanligaste färgen med 63 exemplar.




bilen på bilden är en Ferrari 430 Convertible 2006 den har en 4,3 liters V8:a på nästan 490 hästkrafter och efter hänger en hög med växlar som skickar effekten i gatan med hjälp av 285X35X19 däck.


En Herrejösses bil som gör noll till 100 på 4 sekunder och på högsta växeln i medlut ch medvind toppar den 325km/h




Man kan ju jämföra den med Fiaten också från Italien




Hjulbas 260 cm


Bredd 193 cm


Längd 455 cm


Tjänstevikt med full tank och förare är 1640 kilo.




Två roliga grejer såg jag.... man får lasta max 8o kilo i vagnen och med dragkrok om den hade en sådan får man dra 1650 kilo.......




Snabbaste hittils.....

onsdag 27 juli 2011



Idag när vi regbesiktiga en kärra så kom GråboRoger in med sin 1959

Impala Flattop för en ombesiktning. och så fort han bara kunde hoppa han över till passagerare stolen veva ner rutan å ut med armen, en som gillar när raggen går de e Roger nöjt gled de genom stationen och 10 minuter senare hade han blankt papper
Oldsmobile Ninety Eight Four-Door Hardtop Sedan 1959 kolla vi in för att höja försäkringsvärdet häromdagen. Bilen Fick redan på fabriken smeknamnet Flat top på grund av sitt platta tak som den delar med de flesta USA byggda 4d HT GM bilarna 1959-60

Ninety Eight var Oldsmobiles dyraste modell 1959 och 4dr HT kostade 4159 USD när det begav sig. Oldsmobile sålde hyggligt och lyckades kapa åt sig 6,9% av den amerikanska marknaden.
I Sverige finns det idag totalt 157 exemplar av Oldsmobile 1959.
Av dessa 157 är det 70 exemplar som är av den lyxigaste modellen 98
Av dessa 70 är det uppskattningsvis ca 20 som är som denna Flattop.

Va få vet är att Alla Oldsmobile 1959 hade samma motor en 394 kubiktums V8:a på 315 hästkrafter och den motorn satt i Lee Pettys (pappa till Richard) Oldsmobile 88 2dr HT vita 59:a som han vann historiska First Daytona 500 mile Stock Car Race med. ett race på den 4 kilometer långa banan som kördes Söndagen den 22 Februari 1959 och efter två hundra varv och 800 avverkade kilometer var Lee Prttys Vita Oldsmobile 1959 först. Vinnaren fick koras efter målfotogranskning då en efterhängsen Ford Thunderbird 1959 felaktigt flaggades som vinnare.
Från att starten gick tills dess att målflaggan vevades tog det 3 timmar 41 minuter och 22 sekunder genomsnittshastigheten för Lee Petty var 218 kilometer i timmen......... över 800 kilometer för övrigt blev lillgrabben Richard Petty 57:a i sin Oldsmobile88 Convertible 1957 efter att han sprängt motorn på åttonde varvet....

20 av de 59 startande i First Daytona 500 var Convertibles och sist av de 59 startande var Ken Marriot i en 'Ford 1958

Övrigt om First Daytona 500 var att snabbaste kvalhastigheten på ett varv hade Cotton Owens med en Pontiac Chieftain 1958 som han byggt ihop från fyra kvaddade Pontiac Chieftain 2dr HT 1958. Cottons snabbaste varv var hastigheten 230 km/h men det räckte som sagt inte hela vägen han slutade fyra

98:an är bara 150 kilo tyngre än vinnarbilen.... annars samma fram- bakvagn motor och låda.

denna 98:a har måtten

Hjulbas 321cm
Längd 566 cm
bredd 203 cm
tj vikt 2220 kilo
Motor V8:a 394 på 6,5 liter 315 hästar vid 4400

tisdag 26 juli 2011

LÄS DEN KÖP EN LOTT OCH VINN HEMI BILEN


Om du drömt om ett riktigt HEMI USA Järn från Detroit bör du kontakta http://mosquitos.se/ där finns info om billotteriet. Titta också till bilträffen som de har sista helgen i augusti där dragningen kommer ske lotterna kostar 150 å hittar du inte info nån annanstans ring Laila 0706-990147 och erbjud hon 150 kronor så fixar hon säkert så du får en dröm att fingra på…… Lotterna säljs fram till bilträffen och förhoppningen är att vinnaren är där för att motta folkets jubel och nycklarna till bilen för att köra mot den nya ägarens garage Bilen har en godkänd besiktning och alla papper i ordning så du kan cruisa både 2012,13 och 14…

Programmet för den Trevliga träffen är:

Fredag 26/8
17,00-19,00 Autum race (Veteranbilsrally) Start Hotings Camping
50 kronor / ekipage
18,00-01,00 Öltält på campingen arrangerat av Hotell Raivi
20,00 Invigning Old Car Meeting 2011
Prisutdelning Autum race (Veteranbilsrally)
Hotings Camping
22,00 ZZ Rock Spelar på Campingen

Lördag 27/8
08,00-11,00 American breakfast på Hotell Raivi
10,00 Hoting Old Car Meeting Hotings Camping
50 kronor entre, under 16 år gratis
12,00 Godisregn arragerat av ICA Nära Hoting
12,00 Mosquitos slutar att sälja lotterna för Bil-lotteriet
13,00 Bil Presentation
15,30 Pris utdelning och dragning av Mosquitos billotteri
16,00 Beräknad avslutning av bilträffen
Frivillig cruising på byn
18,00-01,00 Öltält på campingen arrangerat av Hotell Raivi
22,00 ZZ Rock Spelar på Campingen

Söndag 28/8
08,00-11,00 American breakfast på Hotell Hoting

Ni som aldrig varit i dessa trakter passa på för ni kommer möta en storslagen miljö, Ni kommer möta Europa väg 45 som i vissa trakter kallas Sveriges Route 66 ni kommer få se Hotings samhälle som inte ens har 1000 innevånnare, kallas av vissa för Sveriges Radiator Spring. Ni kan givetvis också titta på bilarna som står på Nordens modernaste Bilmuseum (ca 140 veteranfordon) http://www.ivarsbilmuseum.se/

Hoting är 150 kilometer norr om Östersund och 250 kilometer nordväst om Sundsvall 230 kilometer sydväst om Umeå.
Som ni ser så ligger Hoting Centralt beläget mitt i Inlandet. Vill ni möta jordnära människor i dess rätta miljö kom till Hoting och ha en helhelg med oss.

Klubben jobbar med små medel därför inga jättearrangemang eller jippon utan rakt av BILTRÄFF.

Se till att åka med en kompis så du kan köpa lotten för bilen du sen kan köra hem.

OBS BILEN ÄR JU EN IMPERIAL 1955 NEDAN INFO ÄR PÅ EN WINDSOR KONTAKTA MOSQUITOS FÖR VIDARE INFO

Bilen som är byggd på en fabrik i hjärtat av Detroit är en Chrysler windsor De Luxe Four Door Sedan årsmodell 1955 är tillverkad i 63896 exemplar och kostade 2660 USD som ny.

I Sverige finns det idag registrerade 33 exemplar av Chrysler Windsor 1955:s fem olika modeller Så risken att möta en likadan är mycket liten

Den har en Hemimotor som är en 331:a på 250 hästkrafter vid 4600 RPM

Den har plats för SEX personer och tjänstevikten är 2170 kilo

Längden är 555,2 cm
Bredden är 202,3 cm
Hjulbasen är 320 cm
KÖP EN LOTT Å BILEN KAN BLI DIN

måndag 25 juli 2011







JAG FICK DETTA MAIL FRÅN EN AV MINA BLOGGLÄSARE:



Hej sÖREN.
Du skrev att det fanns 120 st chev 63 4 stolpe 80 impala 7 biscane 23 bel air = 110st saknas 10 ?
M v h.
Torbjörn Jonsson
Härnösand



FÖRBANNADE SKIT.....:-))



Tack Torbjörn för din information för Du har helt rätt det är exakt 110 Chevrolet 4dr Sedan (Stolpe) 1963 i Sverige och jag skrev felaktigt 120.



Jag tycker det är kul ni är uppmärksamma för då får jag vara mer noga nästa gång innan jag skriver nått.....



Jag har snott bilden här på okänd plats på internet men det är en ganska typisk Chevrolet 4dr Sedan 1963 som registrerades första gången som ny i Sverige



Här är en gissnings blandat med vetskap story om denna blå bil............



VI VET ATT FREDAGEN DEN 28 SEPTEMBER 1962 VISAS FÖR FÖRSTA GÅNGEN CHEVROLETS PROGRAM FÖR ÅRSMODELL 1963



VI VET ATT BROSCHYRER SKICKAS UT TILL OLIKA STÄLLEN I VÄRLDEN ÄVEN PÅ OLIKA SPRÅK



Vi gissar att en hugad spekulant bläddrar i en broschyr på Svenska någonstans i Sverige



VI VET ATT DET BLIR AFFÄR PÅ EN VIT SEXCYLINDRIG CHEVROLET BEL AIR FOUR DOOR SEDAN 6P SOM FÖRSTA GÅNGEN REGISTRERAS SOM HELT NY I SVERIGE ONSDAGEN DEN 6 FEBRUARI 1963



VI VET ATT DET FRAM TILL IDAG VARIT FEMTON OLIKA ÄGARE SOM BRUKAT DEN I NÖD OCH LUST



VI VET ATT DEN SEDAN FREDAN DEN 10 NOVEMBER 2006 KL 16 RULLAT I VÄRMLAND OCH ATT DEN SENASTE ÄGAREN HÖR HEMMA I RAGGARBILSTÄTA TORSBY



Vi gissar att ägare nummer 11 körde skiten ur motor och låda och trots att det fanns liv i sexan så köptes en V8:a från Motormetropolen i Luleå en 327:a på 195 hästar som Lasse provkört på en pall. Med motorn följde en trestegs automat som också skyfflades in....



Vi gissar att ägare nummer tolv bytte dörrarna på vänster sida och vä framskärm till svarta



Vi gissar vidare att ägare nummer tretton ville ha bilen i en färg så den lackerades metallic blå.



Vi gissar att nuvarande ägare till 1 Maj 2008 ville ha en raggarbil så den köptes onsdagen den 30 April 2008 och den är fortfarande inte TILL SALU



VI VET ATT DEN KLARAT KONTROLLBESIKTNINGEN I SOMMAR MED VISST BESVÄR MEN DEN ÄR KLAR ATT KÖRA FRAM TILL 1 JUNI 2013.



SÅ KAN DET VÄL VARA.....




I Varbergs utkanter där



Gatubelysningen ändrats från stolpbelysning till månsken finns en gata eller vägstump som heter Country Club Drive Lane 300 E den är så kort gatan att Cadillacen som hör hemma där är nästan längre än själva gatan....



Cadillac Firade 50 år som biltillverkare med att tillverka den 1,300,000 exemplaret sedan starten 1902. Om det är denna Limo vet vi inte men vi vet att den har de korrekta guldfärgade emblemen som var en signal om deras Jubileum vi vet också att den korrekta benämningen är CADILLAC FLEETWOD 75 4DOOR LIMOUSINE 9P. Just denna modell var den näst dyraste som erbjöds jubileumsåret och kostade 5604 USD. Den tillverkades i 1435 exemplar och detta är den första som letat sig till Sverige där allt är korrekt. Inte dåligt med enda exemplaret i Sverige.



Ingen biltillverkare kunde erbjuda en motor med mer effekt än denna i USA 1952 och motorn är en V8;a på 331 kubitum som gav 190 hästkrafter vid 4400 RPM



Övriga mått är stor skillnad mot gårdagens Fiat........



Längd 600,7 cm



Bredd 204,5 cm



antal passagerare 9


Fränt är att det skiljer 10,1 cm i spårvidd fram och bak fram är spårvidden 149,9 cm och bak 160 cm nästan som en citroen fast tvärtom.....



Tankrymd 76 liter



Tjänstebvikt inkl förare och full tank 2290 kilo



Bilen har rullat strax över fem tusen mil sedan ny men så har den säkert kommit från en kort gata i USA också....



söndag 24 juli 2011




Jag gillar alla bilar bara dom har några år bakom sig och i veckan vid ett av mina Bilprovningsbesök kom jag i kontakt med en Fiat 500.




Fiat 500 såldes i lite olika utföranden i ursprungligt utförande mellan åren 1957 och 1975.




Just denna är av årsmodell 1973 och den köptes av en nöjd Göteborgare för två år sedan och nu åkte han in för sin andra kontrollbesiktning och man kan anta han var glad över soltacket som vädrade ut den värsta nervositeten när bilen rullade in i hallen hade den rullat exakt 6592,3 mil sedan den lämnade fabriken i Italiens Torino 1973. Bilen gick igenom utan anmärkning.




Motorn är en 2 cylindrig bensinmotor på 23 hästkrafter som tar detta fordon och fyra personer komfortabelt dit de åker, vilken topphastighet den har vet vi inte men den lär variera stort om det är en eller fyra personer o bilen. Efter motorn är det en tätstegad 4vxl manuell låda.




Däcken har måtten bredden135mm X 12 tum höga


Längd 297 cm


Bredd 132 cm


Hjulbas 184 cm


Tjänstevikt fulltankad (21 liter) med förare på 80 kilo är 620 kilo




I Sverige finns idag fyra exemplar av Fiat 500 1973 den första registrerades 1975 och denna lilla röda för två år sedan var den senaste...


LITE EXTRA INFO NÅGRA DAGAR SENARE I DET SVENSKA REGISTRET FINNS DET TOTALT 428 EXEMPLAR AV FIAT 500 MED OLIKA TILLÄGGSNAMN MEN DEN ÄLDSTA ÄR AV ÅRSMODELL 1936 SOM ÄR FLERFÄRGAD Å RULLAR I LANDSKRONA MEDANS DEN NYASTE ÄR EN ORANGE 1975:A I ARVIDSJAUR Så namnet 500 har använts inte bara på den modell som är på bilden...




lördag 23 juli 2011




Kolla in 4sale knappen till vänster där finns fruns Impala Conv till salu

olika omständigheter har gjort att den nu säljs men inte idag för jag ska köra den till Varberg imorgon. är du intresserad läs noga på 4 sale sidan ALLT JAG SKRIVIT det är en helt underbar bil som samtidigt har stora brister. Vi begär inte mycke för den menmarknaden formligen skriker efter cabbar om det är för högt pris så får vi väl sänka det lite på kort tid och mer på lång tid....


Kolla här detta kort är taget framifrån under bilen så det som är till vä på kortet är till höger på bilen....







högra sidan ser ni startmotorn och det stora blå tråget är 8,2 liters motorns oljetråg och det fyrkantiga tråget till vä om det blå är tråget till Automatlådan TH 400 och framför den är vad jag kallar bakaxeln så visst är det fränt med FWD och väldigt kompakt notera avgasröret som går ihop och följer ´bilens mitt för att avslutas i ett tyst rör under höger sida av bakstötfångaren


Med framhjulsdrift blir det ingen stor kardantunnel, nästan ingen alls.... blir klart annorlunda invändigt...



fem minuters jobb och titta va fin km/h graderingen blev......


Här ser man hur vi skruvat adaptern på växellådan och hur vi skruvat hastighetsmätarevajern på adaptern och det fina i kråksången är att denna adapter passar alla hastighetsmätarevajrar som har muttergänga som fastsättning. undra om vajern blir förvånad när den nu får leverera km/h


Största problemet innan regbesiktningen var att ordna så att hastighetsmätaregraderingen var i Km/h och den måste ligga innanför glaset och vara belyst....


Så jag kontaktade TA motor 0920-18888 www.tamotor.se och för drygt 1500 SEK fick vi oss en utväxling där man skickar in miles per Hour och får ut kilometer per hour.... smart....


Föjde med mina vänner för att regbesiktiga deras Eldorado 1972 tidigare i veckan och det gick jättebra det var i princip två stora fel en trasig bromsslang och en dålig hjälpstyrarmsbussning men dom här bilarna är lite annorlunda.....

fredag 22 juli 2011





För att lägga Impala 63 4dr stolpe dagen bakom oss så visar vi ytterliggare en Impala 4dr och här är ägaren en polare till Tjenare kungen som har en guldfärgad. Va vi ska göra nu är att berätta om lite mått.... vilket är viktigt på en riktig bil men ocskå effekt och geografiksk placering samt färg...






Hjulbasen är 302 cm



Längden är 535 cm



Bredden är 201 cm



Tjänstevikt ca 1800kilo



Antal sittplatser 6






4dr stolpe bilarna finns spridda över landet där en gul i Trelleborg är längst i söder och längst i norr återfinns en Mörkröd.






Chevrolet erbjöd olika motoralternativ vid försäljningen av dessa vagnar där den motorsvagaste var en rak sexa på 230 kubiktum med en enkelportare Rochester som gav 140 hästkrafter vid 4400 RPM och den motorstarkaste var en V8:a på 427 kubiktum med dubbla fyrportsförgasare som gav 430 hästkrafter vid 6000 varv






I Sverige är den med minst uppgivna motoreffekt en Blå som hostar fram i Vårgårda med 109 hästkrafter



Den med mest effekt är en Vit i Bygdeå som genererar 425 hästkrafter vid 600o RPM Är troligtvis en 409 kubiktum med dubbla fyrportare




Av alla 80 Impala 4dr sedan är Blå vanligaste färgen med 13 st


Vit sju


Svart sex


Röd fem


Gul en





OBS ALLA UPPGIFTER GÄLLER 1963 ÅRS FYRADÖRRARS STOLPE CHEVROLET






KLICKA PÅ BILDERNA BLIR DE STORA




















På Maj Cruisingen i Mellerud så fick vi se Karlsson från Ödeborg i sin Impala 1963 4dr stolpe dom såg ut att trivas i den bilen men en kille från Vallberga ganska nära Laholm som också heter Högfeldt har köpt denna cruisingvagn . Om han ör släkt med Tenare Kungen de kanske bara delar bilmodell och efternamn......




Nu ska vi berätta om Chevrolet 1963. När Chevrolet lanserade 1963 års modellprogram den 28 September 1962 var det det största utbud någonsin. Chevrolet var gigantiska på den amerikanska marknaden. Av tio nya bilar på den amerikanska marknaden var tre av märket Chevrolet. Ingen hade större marknadsandel. Chevrolet tillverkade och sålde som årsmodell 1963 totalt 1.947,300 på den växande marknaden.




Det finns inga uppgifter om hur många av dessa som var Impala men totalt av 4dr stolpe sålde man totalt 561,511 exemplar i följande utförande Biscayne, Bel Air och Impala.




I Sverige finns det idag 621 exemplar registrerade som Chevrolet årsmodell 1963 som klarat registreringsbesiktningen.




av dessa 621 är det 120 exemplar som är i 4dr Stolpe (Chevrolet) utförande




Av Dessa 120 är det Sju exemplar i Biscayne utförande Fem som från början levererats med sexa och två som levererats med 8:a.




Av dessa 120 är det 23 exemplar som levererats i Bel Air utförande 14 som från Början levererats med 6:a och nio som levererats med 8:a.




Av dessa 120 är det 80 exemplar som levererats i Impala utförande 40 som från början hade 6:a och 40 exemplar som från början hade 8:a.




De tre bilarna idag är alla från Början Chevrolet Impala Four-Door Sedan 6P originalutrustade med V8:a.


Så då har vi röjt å plöjt i chevrolet 4dr utföranden 1963




Fler kommer in i landet det är en populär kaross och biltyp.




Av dessa 621
Så denna vecka på en rastplats nära Göteborg träffade jag en annan entusiast som verkligen berättade hur fantastisk fin bil han har och fordonet han ratta är också en Impala 4dr Stolpe 1963 Killen med solglasögona är ägaren Per Arne Jensen från mörkaste Dalsland i tätorten Bengtsfors. Han sa det bästa med bilen är Impala Stolpe och AC plus att bilen är renoverad undertill.

PA berättade att kvällen innan de åkte till Göteborg på Fotbollskupp så satt han med grannarna och de berätta att de också skulle till Göteborg. PA sa vi skiter i Volvon och Renaulten vi tar Chevan istället så två familjer stuva in sig i den V8:a Försedda Impala 63:an och tuffa ner mot Göteborg
PA skratta å sa gör som Raggarna Samåk







Bentz Högfeldt från Holm utanför Halmstad går under namnet "Tjenare Kungen" och han har skickat mig några otroligt Trevliga mail, först kom det här:


Hejsan Sören.vad har jag då på hjärtat..kanske är det den vanligaste bilen som börjar dö ut..3 mars 2011 fick ja min impala från Colorado.det är en 4-dörrars stolpe. original 327a med PG låda.styr och broms servo, Ac bil som sitter monterat där ventilations luckansitter på de utan.bilen jag fått har mätaren gått runt kanske 2-3-4 gånger..senast i trafik 2006. sliten men väl fungerade av reglage och dörrar.reggad och besiktigad april 2011.antal ägare okänt.frågan är hur många stolpe bilar det finns kvar i Sverige..då de tydligen fanns i mängder förr..idag ser man vanligtvis bara ht bilar..och jag är super nöjd med min..intressant att få höra vad du har för info.ser fram emot ditt svar.Mvh: Bentz


Sen gick det en tid och jag efterfrågade lite mer info då fick jag detta:


Hejsan igen.! Jag bor enmil utanför halmstad i Holm.sökningen efter en 1963 impala i sverige var inte svårt. men lite väl dyrt när det kom till bruksskick.stolpe bil var drömmen men relativt långsökt på annonserna.så google hjälpte mej att hitta fram till Yankeehouse och en bild avslöjade en 63:a och JA en stolpe.bilen stod då i colorado.pris vet ja inte om det spelar någon roll men 65 000 hemma var rimligt för mej.telefon kontakt togs torsdag den 27:e januari och frågor om när bilen skulle komma till sverige..-på måndag lastas den- blev svaret. du har bilen om 5 veckor.evig väntan men bilen stod i sverige den 24 februari och med transport beställd stod den utanför mitt garage den3:e mars.
varför ja köpt denna bil är för att just impala 63:a ligger på TOP 1 listan, där efter följer plymouth 60 och plymouth 58 men det är en annan historia.jag har redan en bil en Bonneville 66a brougham by fisher och den klarar inte av att ge det.. en impala kan.inom snar framtid ska även en impala 4dr stolpe 64:a köpas. trevlig helg./ Bentz


Så läs det han skrivit noga för det är länge sedan jag fått en sådan beskrivning av sin älsklingsbil och jag har noterat mer 63 stolpe älskare....... info om 63 Impala kommer under dagen

torsdag 21 juli 2011





Cadillac Firade 70 år som biltillverkare 1972 och i Serptember 1971 startade man försäljningen för 1972 års modell. Vad man inte visste då var att Cadillac för första gången kom att tillverka och sälja mer än 250.000 fordon under ett modellår. Nu såldes inte alla.... åtminstone en precis som den på bilden fast Sable Black köptes av President Richard Nixon för att ge till Rysslands Dåvarande politiske ledare nämligen Generalsekreteraren i det Kommunistiska partiet "Leonid Iljitj Brezjnev"


Nixon visste om Brezjnevs bilintresse så Bilen utrustades med allt möjligt lull lull och som grädde på moset stoppade man in en AM-FM Stereoradio med Stereo 8:a. Bilen provkördes ca 10 mil på Detroits gator innan man tog den till fabriken igen för polering och stor genomgående Service. I Bagaget stoppades reservdelar som kunde behövas när den anlände Sovjet. Vad som fanns där är osäkert men vi vet att ett set med verkstadshandböcker låg där och ett stort antal Stereo 8:a band . När Cadillacens container anlände Moskva och Brezjnev fick se presenten från sin vän i Väst så hissades Amerikanska flaggan för första gången någonsin på den sovjetiska regiringsbyggnaden.


Bilens fullständiga namn är Cadillac Fleetwood Eldorado Two-Door Coupe och den på bilden har presis som Brezjnevs en Stereo 8:a men om importörerna till denna bil hissade USA flaggan när den anlöpte Göteborg förtäller inte historien.


Bilen har 8,2 liters V8:a på 365 hästkrafter.


Bilen är 567cm lång och 203 bred, den väger utan vätskor och förare 2214 kilo.


I Sverige finns det sedan tidigare 12 exemplar registrerade


Dom berättade att bilen eventuellt var till Salu och jag lovade lägga ut den på 4 Sale sidan här om den blev det....

onsdag 20 juli 2011



Pontiac Bonneville erbjöd 1965 Stationsvagn i ett utförande nämligen 6 passagerare, ville man ha 9 passagerare fick man söka sig till den billigare Catalinan som erbjöd båda utförandena. Denna Bonneville 1965 är tillverkad i 6460 exemplar och kostade ny 3557 USA dollar. Just detta ex är tänkt att användas till matutkörning i Örnsköldsvik och man kan undra vad Foppa säger om middan kommer levererad från baksätet på denna...:-)


I Sverige är det idag exakt tolv Bonneville Stationsvagnar 1965 som klarat regbesiktningen och 25% av dessa är Svarta så om denna färg bibehålls blir det 4:a Svarta innan Sommaren är slut. Den som registrerades först av de tolv är en LjusGrön som registrerades den 8 November 1988. Den rullar nu i Luleå.


Av de tolv är det åtta som är tillverkade på Pontiacs fabrik i South Gate Los Angeles men ingen av de åtta har lika högt chassinummer som denna.. Det innebär att detta är den nyaste Pontiac Bonneville stw i Sverige.....


www.autonorrland.se säger att sökarlyktan är originalmonterad liksom power windows, seats, locks Cruise, AM-FM radio, 8 bultade fälgar mm mm.

tisdag 19 juli 2011

Den här Chevrolet Corvetten är på väg från en stad med utsikt över vatten till en annan med liknande vy. Städerna jag menar är New York och Skellefteå. Bilen är en helt fantastiskt Trevlig 1971:a som ny kostade 5299 USA Dollar i basutförande. Just den här är utrustad med en Chevrolet 350 smallblocks V8:a som verkligen spinner som en katt och som utvecklar 270 hästkrafter vid 4800 RPM. efter den hänger en 4vxl Manuell vilket ger bilen karaktär. Sidepipes ger också bilen XXL ATTITYD... KUL..... Bilen är inte så lång men når ändå upp till 465 centimeter och bredden är 170 centi.























Så här glad blir man efter en tur med Corvetten...

måndag 18 juli 2011



En mycket Ovanlig Pontiac GTO Convertible 1968 som nyligen passerade svenska gränsen. Ovanlig för bilen har Ratt automat och helsoffa och det är första gången jag ser en GTO rustad på det sättet...

söndag 17 juli 2011



Stefan från Kiruna har för länge sedan varit här med sin Impala 1960 som han importerade från USA:s norra östkust. Den bilen gick med lastbil ner till San Fransisco och sedan med båt till Göteborg för att lastas på tåg hela vägen till Kiruna.... men det är historia, nu har vi nått nytt!


Stefan har varit över till sina släktingar i Auburn Washington state och köpt en Chevrolet 3100 Stepside Pick Up 1950


Chevrolet byggde som årsmodell 1950 414496 exemplar som registrerades i USA.

Stefans Pick Up byggdes i Maj Manåd 1950 på fabriken i Oakland California strax utanför San Fransisco och nu 60 år senare hittade han den 60 mil norrut i Auburn WA. Bilen har en rak sexa och 3vxl manuell men för tillfället går den inte. Denna gången tänker Stefan köra 4wd ner till Bålsta och köpa ett bilsläp sen ner till Göteborg för att lasta och köra de 160 milen hem till Kiruna. Då han även ska hälsa på vänner här och där så lär totala körsträckan bli strax under 4000 kilometer. Norrbottningar är int rädd för å åk en bit...... Jag kommer berätta när han ger sig av med godiset han hittade denna gång i USA.

lördag 16 juli 2011

KLICKA PÅ BILDERNA SÅ BLIR DE JÄTTESTORA

Som ni minns tidigare visade jag ju upp min Cheva 57:a och nu ska ni få se en 56:a som Anders Dahlgren på D2D precis fått hem.

Chevrolet lanserade för första gången Four-Door Hardtop och detta i de två dyraste serierna nämligen Two-Ten och Bel Air. Detta är en Chevrolet Bel Air Four-Door Hardtop Sport Sedan 6P 1956. Chevrolet lade aldrig till namnet Hardtop när bilen var ny utan de benämndes med ordet Sport som i Sport Coupe och i Sport Sedan

Här är lite info om den kostade i basutförande 2329 USD hade en V8:a på 265 kubiktum. Anders bil är utrustad med power Pack å det innebär 4 ports förgasare med 205 hästkrafter vid 4800 RPM. BelAir 4dr HT är tillverkad i 103602 exemplar, Längden är 502cm och bredd 189cm.

Personligen gillar jag 57:an bättre främst i fråga om frontens design och instrumentbrädans men när det gäller bensinpåfyllningen är 56:an fränast, kolla in hur man viker ut bakljuset för å tanka. Hoppas ni gillar denna fina patinerade bil.

1956 uppmärksammades att Chevrolets V8:a de facto var lättare i kilo än den gamla raka sexan, detta gjorde att de fick nick namnet "Hot one"......





























































fredag 15 juli 2011

VEDDIGE ONSDAGEN DEN 20 JULI KLOCKAN 18 ÖPPNAS PUBLIKINSLÄPPET TILL ÅRETS ROCKN ROLL HÄNDELSE I VEDDIGE DÅ REFRESHMENTS MED DAVE EDMUNDS BESÖKER ORTEN. OCH SOM BRUKLIGT ÄR SÅ BÖRJAR HELA FÖRESTÄLLNINGEN MED BILTRÄFF KLOCKAN 17

I ÅR HAR DE BÖRJAT MED NÅTT NYTT NÄMLIGEN INTRÄDE..... 250 SEK VILKET ÄR YNKLIGT LÅGT FÖR DETTA SKÖNA BAND. GERRY SOM ÄR SPINDELN I DETTA SKREV SÅ HÄR:

Hej, lite info om våran konsert 20/7The Refreshments och Dave Edmunds med Rock n Roll Summer 2011 gästar Rastplats RV 41 i Veddige 20/7.Enligt vad som sagts vill dom gärna komma med sin show till oss och framför allt den trevliga publiken tillsammans medentusiastträffen med många fina fordon.Det är 3:e året dom kommer till träffen, nu i år med Dave Edmunds som gäst.Show och underhållning är garanterad.Plats för träffen är utmed Viskastigen på nordöstra industriområdet.Träffen börjar 17.00 och publik insläpp från 18.00Biljetten kostar 250 kr st och finns att köpa hos:http://www.veddigebuss.se/ och hos Hemköp i Veddige ellerKontakt, Gerry tel. 0709-616950
Jag säljer inne på Wheels å Wings fredag Lördag

MEN REFRESHMENTS VAL AV TURNEBIL SOMMAREN 2011 ÄR VERKLIGEN ETT FRÅGETECKEN.

Bilen är en Ford Thunderbird 1955 med plats för två personer och den tillverkades i 16155 exemplar det året. Vi förmodar att det är en svenskregad bil dom har och i Sverige idag finns det hela 15 exemplar som är svarta till färgen och alla de 15 är rustad med Fords V8:a på 292 kubiktum med 198 vilda hästkrafter.

Tjänstevikten är på dessa 1570 kilo längden är 465cm bredd 176cm

Av de som idag finns i Sverige regades den första den 2 Maj 1957 och senast vi såg en få nya skylar var i April 2011

Men var ska bandet åka???? man får plats med bara en passagerare.....

ka bli kul å se dom på Onsdag VI SES DÄR!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
Självklart åker vi ner till Veddige på deras Torsdagsträff på Onsdag den 20 Juli för att se Refreshments och Dave Edmunds.... Å vi kör troligt Star Chief 1965

Mer info om detta roliga under dagen...

torsdag 14 juli 2011

KLICKA PÅ BILDERNA DE BLIR JÄTTTEEE STORA


Från Transportstyrelsen kom en av Cheferna på körkortsregistret och han provsatt Vår Fabulous Hudson 1951. Han berömde bilen och dess design men hade kritik mot ögonlocken på vindrutan muttrade nått om att den som kör denna i trafik borde inte ha körkort.... :-))




Men han och alla andra är välkommen till vår monter år 2012 då är vi ännu mer taggade och kommer köra hårt i dagarna 3


Kul när det är så här mycket folk i montern...


Idag är det exakt en vecka sedan Power Meet öppnade i Västerås och det var några helt fantastiska dagar och nu är det bara 51 veckor till nästa öppningscermoni........


Jag föreläste för de som ville och inte ville höra om Handelskammarebesiktningar bilimport men främst om www.ivarsbilmuseum.se vilket var uppskattat men jag hade stor hjälp av ett par av stjärnsäljarna på www.ivarsbil.se i Hoting som kom ned med en bil från Museumet. Tack Jörgen. kolla in folkets beundran över vår Hudson 1951 detta var den mest fotade bilen på säljgatan. Till år 2012 räknar vi med att också ha en bil som Power meet besökarna kan ta och känna på.... precis som på museumet......2012.

onsdag 13 juli 2011



Cadillac De Ville Convertible 6P 1966 som rullat endast 2000 mil de första 45 åren i USA, nu återstar att se vad de kommande åren kommer att ge. Mer mil kan vi anta.....

tisdag 12 juli 2011



Pontiac Bonneville Two-Door Hardtop Coupe 6P 1958 är en bil många faller för och så även jag. Detta är dock ett objekt som rullat in i trevligt patinerat skick, hur häftig som helst