söndag 31 oktober 2010






En kompis har på Ebay hittat en trevlig Buick Wildcat i en liten stad som heter Schaller uppe i Iowa. Bilen är köpt av en kille i Jämtland och med lite tur är den hemma på den här sidan nya året. Priset var rätt och skicket riktigt bra så den lär tuffa runt i norra Jämtland i många år.


Buick Wildcat Custom Two-Door Convertible 1968 tillverkades i 3572 exemplar detta år och kostade 3896 USD i basutförande.


Till Sverige kom den första Onsdagen den 14 Februari 1979 klockan halv tre och idag har det hunnit bli dussinet exakt. Av dessa Tolv är följande färger representerade


4 Vita


3 Blå


2 Röda


1 Grön


1 Silver


1 Svart



Men det är en bit kvar först ska han betala den försäkra den och transportera den och då han vill betala 6% i importavgifter istället för 38% kommer han sända den via Holland för att lägga ett bidrag i deras statskassa! Bilen är omöjlig att importera på de låga avgifterna då priset är långt under det tullen begär dvs ca 19600 USD.


Roligast är att det fortfarande letar sig bilar av detta slag till vår del av världen och att även den som köper vanliga raggarbilar fortfarande kör historiskt intressant Åtminstone enligt EU:s sätt att se på saken.....


Trevlig Söndag på Er

lördag 30 oktober 2010


Den otroligt härliga Charger 1970:an från förra veckan är nu helförsäkrad i Sverige och på väg mot vårt land.



Säljaren som ägt bilen sen Day 1 har gjort en beskrivning om hur man kör den och det är med glädje jag läser hans ord!!! En kopia av papperet ligger på instrumentbrädan


Men bilen säljs av en kille som älskar sin bil....




1970 DODGE CHARGER EXTRA INFORMATION
Questions? Call Jerry 111-222-7500 (USA)



OPERATION

Starting When Engine Cold:
Pump gas pedal once or twice
There is not an automatic carburetor choke system at present time ( a manual cable can be installed to move the choke butterfly). It is, therefore, suggested to warm the engine for at least 5 minutes to reduce engine stalling, before driving.

Starting When Engine Warm:
Hold gas pedal to floor and crank engine till it starts

IF Starter Occasionally Does Not Spin When Key Turned to “Start” Position:
Release key to “off”
Engage a gear and engage clutch
Rock car very slightly forward or backward to rotate engine very slightly.
This should better align the flywheel gear teeth with the starter teeth
Shift lever “out of gear” & turn key to “start” position

To Move Car:
Revving the Engine 2,000 R.P.M. while gradually engaging the clutch is necessary to prevent engine stalling of this big car (even when new)

Oil Dipstick Caution (assembly is bent slightly to avoid exhaust headers, causing increased friction):
1. To remove, hold tube with your left hand to insure stick does not pull tube out with it.
2. To reinsert, begin with open side of handle to rear of car, using left hand on stick (just above the tube it is entering) to guide blade of stick carefully into tube. This prevents stick from bending and possible damage.

Fuel Gage Interpretation:

Gage does not read correctly after new tank and sender float installed.
When gage indicates:
60% full --- fuel tank is full
One needle width above “E” --- 8 gallons in tank
Needle on “E” --- 6 gallons in tank



1970 DODGE CHARGER EXTRA INFORMATION

TECHNICAL

ORANGE Wire Connectors on the Engine Side of Firewall:
1. Two connect wires to the (security) “kill” switch located above right side of interior air conditioner assembly and behind instrument panel.
A. If switch to right: starter circuit can receive power from key ignition switch when selected
B. If switch to left: starter circuit is disabled to prevent starting
2. Other two connect wires to two white buttons on left side of instrument panel:
Holding top button & turning headlight switch “on” would open headlight doors when the motor previously worked ( these white interrupter switches were added because electric door motor would continue to run after it was a few years old even when doors had completely opened or closed). The bottom button would lower the doors if light switch is “off”. Electric motor is inoperative for other reasons now.

Scratch Removal: I do not recommend using polishing compound to fix scratches in the exterior paint because very much rubbing of this metallic paint will result in a different shade as paint is removed. I experienced this with the original factory paint.

Extra keys for wheel locks and gas cap: in trunk, hanging from trunk lid hinges.

Heater: hoses blocked from operation to prevent future leakage into interior of car. At present time, heater core does not leak, but it is 40 years old, and present day heater cores do not last but 10 years, sometimes.

Fan shroud does not fit existing radiator.

IMPORTANT: Left side wheel lug nuts- loosen clockwise rotation (opposite rotation as the Right side wheel lug nuts).

Air Shocks: recommend maximum 50 PSI air pressure; stem of filler is located on trunk floor next to fuel filler pipe.

Engine Oil: must have high zinc additive to prevent EXTREME engine cam shaft wear, in these classic cars not having “roller” type cam systems.

Engine Cooling System Thermostat: removed many years ago to keep engine temperature cooler, reducing chances of “pinging” (pre-ignition) which is caused by the lower octane fuel that is only available. This engine was designed for 100 octane fuel.

onsdag 27 oktober 2010


En god vän från Norrland letar efter en Cadillac Eldorado 1965 och han ringde mig igår och fråga mig om jag sett någon nånstans eller om jag kunde finna nån i mina register...
Kom då att tänka på en kille i Los Angeles som jag träffade på en bilträff där. Han hade en röd härlig Cad från 1965.
Jag vet att han samlar bilar men inte i vilken utsträckning....
Min fråga var: Har du Cadillac Eldorado 1965:an kvar? MVH Sören
Svaret var intressant för det var : Nej men jag har fyra Chrysler New Yorker 1955 2dr HT br Dave
Då funderar man ju hur många bilar han egentligen har.... kul med nya samlare som dycker upp och som dessutom säljer runt lite bilar...
Men Eldorado 1965 får vi söka nån annanstans

tisdag 26 oktober 2010



Acura RSX Type S är en leksak från Honda med ca 200 hkr på 1200 kilo välbalanserad bil vilket gör den till en härlig fartmaskin när det gäller KomFort

Under är en klassisk Cadillac från 1959 och den saknar allt Hondan har och har allt Hondan inte har?? Här snackar Vi Komfort.

Roligt titta in i dessa containers det kan vara precis vad som helst....

måndag 25 oktober 2010




Att man ska ta bussen istället för bilen vet vi ju alla men tydligen hade ägaren till denna Opel Vectra lite för bråttom när bussen skulle passas.....


Och innan dom hann hämta upp bilen var fälgar, däck och framstolar borta. Om en bil blir stående mer än några timmar vid sidan av vägen så länsas den av vägens råttor........

söndag 24 oktober 2010


Peterbilt är en av de trevliga amerikanska lastbilarna som kommer in i norden och det är rätt mycket strul att få dem godkända i Sverige medan norskarna har enklare regler.

Men Peterbilt långnos är mäktigt med rejäla stuprör till avgassystem ger ett mäktigt sound och lite extra lampor ger lite extra fröjd för ögst i mörker.

Vilken tur att alla människor har förnuftiga tankar för förnuftigt är det inte att köpa en 30 år gammal truck från Amerikat men det är jävligt fränt!!

fredag 22 oktober 2010


Så idag var det ombesiktning på våra vänners Hudson Pacemaker 1951. Den gick igenom utan anmärkning sedan det bytts bromsslang, bromsrör och en del lampor så nu är den godkänd de närmaste två åren.
Fin besiktningshall i Partille och på andra sidan vägen ett helt otroligt Lunsch ställe Marcos.....
Fräck bil i vilket fall tyckte grabbarna
Till Sverige kom Första Hudson Pacemaker 1951 Fredagen den 13 December 1991 klockan kvart över elva och den andra trilla in Lördagen den 3 Juli 2004. Detta är den tredje och troligen den finaste av de tre. Jag är säker den kommer synas på Ivars Bilmuseum i Hoting nästa Sommar......

torsdag 21 oktober 2010


Kolla in Lincoln Cosmopolitan från 1949 i bakgrunden en jädrigt mäktig bil som verkligen gör en glad en grådassig dag. En annan glädjespridare var denna skånska grabb som flyttat hem från solens California till Sverige och en del av bagaget var en fräck hoj som kommer puttra runt Malmö till sommarn. Han hade ett Holländskt fint MC släp som verkligen imponerade på hojåkarna.
www.ccv.se

onsdag 20 oktober 2010


För nån vecka sen visa jag min kompis Mercedes Pagoda 1969.
Han som beställde den ny 1968 hade barn som han ville skulle kunna åka med därför beställde han från Mercedes något de kallar nödsäte. Vår dotter Alice älskar denna plats och hon riktigt njöt hela vägen till och från regbesiktningen.
I vilket fall tror jag detta är ett pvanligt tillbehör på Pagodorna 1964 tom 1971

tisdag 19 oktober 2010


Fick igår en bild av en nyvunnen vän som har en Buick Limited 1958 Convertible, jag har länge tänkt räkna hur många cabbar som är besiktigade i Sverige och i vinter hoppas jag det blir och då tänkte jag fota hans Limited så vi får se när det blir av.
2009 när det var bilträff i Hoting tog han detta kort utan för mat/sov stället och de må jag säga att de va en mecket fin 59 Chevrolet....

måndag 18 oktober 2010

Vi sätter kalendern på 6 Mars 1970 en 22 årig kille knallar in hos sin lokale Chrysler handlare i Colorado USA. Killen hade sparat pengar länge och han visste exakt vad han ville ha. En Dodge Charger 1970 i burnt orange med en vass 383 HP där en 4vxl låda fick hänga efter för att på det manligaste sätt han visste spöa sina polares slöa GM och Ford produkter. Bakaxeln blev en 8 3/4 med diff och en AM FM radio då han gilla att åka långt.

Han hade precis skaffat flickvän så han kryssade för alternativet om soffa fram.

senare samma månad tillverkades bilen och vår amerikanske vän fick sin bil och jakten på slöa bilar tog fart och nästan alltid sågs denne gasglade yngling gå segrande ur sina strider.

Grabben har hunnit bli 63 år och han har vårdat den bil han köpte för 40 år sedan och han vill att en ny yngling tar över..... En svensk kompis något äldre än 20 och något yngre än 60 har nu köpt detta åk och han LÄNGTAR till våren då han kan hämta hem sin nya Charger. Bilen kommer till Göteborg strax före hjul och vinterdäck lär inte vara ett alternativ även om han är sugen.

Men fräck så in i bomben.... ingen styrservo ingen bromsservo och 383 HP 4vxl baby this is for Racing and racing only.... Ingen billig kopia utan riktigt jävla ORIGINAL....

Fränt är också att när 22 åringen ägt bilen i ett år och nybilsgarantin inte gällde längre då dunka han på första paret headers för att få 383:an att andas bättre



lördag 16 oktober 2010


http:www.ivarsbil.se i Hoting har precis skaffat sig

en makalös Buick Super 1950. Bilen har rullat lite drygt 7000 mil de första 60 åren och ändå är troligt att de kommande 60 åren blir förre mil. När deras Museum öppnas till våren lär denna vara en av de nya tillskotten. Men jag gissar det blir lite körning med denna också då den går utmärkt. Just nu söker de faktiskt efter en till helst lika bra som denna för en kunds räkning. Vet ni nått tippsa mig gärna.

Buick 1950 är för övrigt enda året när waterfall grillen är så stor! på de andra årsmodellerna bryts den i underkant av stötfångaren....

Notera även Hudson 1951:an till vä en fräck bil det också

fredag 15 oktober 2010


Har varit något förkyld så vi har lullat runt I whiskyträsket..:-)

Har fått ett kort på en jädrigt fin 70 åring en De Soto 1941 som en kompis fått tag på för en skitsumma borta i San Fransisco.

För 15 år sedan hade denna vän som vi kan kalla Tomas en Pontiac Le Mans så helt borta i USA bils världen är han inte.

En polare som släpat hem en gammal Pontiac väckte Tomas intresse så ut på nätet leta och med lite hjälp har han nu en De Soto 1941 på väg hem.

Då han betalt lite så tar han den direkt till Sverige i container .

Tomas hoppas få köra den till Sommaren och det är också konstaterat att det är original drivlina.

Som årsmodell 1941 lyckades De Soto pressa fram 99.999 exemplar i 16 olika utföranden. I Sverige finns endast 3 exemplar registrerade så Tomas lär inte möta en likadan första tiden.
Trevlig Helg på Er

lördag 9 oktober 2010


Vi sov i Gränna natten till idag och visst får man

bli imponerad av en Audi A8 2007 med Diesel V8:a och en toppfart på mer än 260 km/h

smidda aluminium fälgar och hela karossen i Aluminium samt eluppvärmd ratt var några av de fräcka detaljerna.

Undra hur det ska gå för rattmuff fabriken.....

fredag 8 oktober 2010


för att spara tid på

vägen upp genom tyskland så stanna vi bara en gång då vi tanka drack kaffe och körde vidare...... puuuhh

Idag får vi lämna gamla Chevan på hedersplatsen för att flyga ner till

Tyskland och följa med en kompis som köpt en bil där nere!

torsdag 7 oktober 2010


Idag ska denna Hudson Pacemaker registreringsbesiktigas

hos Bilprovningen i Göteborg. Vi får höra vad de slagit ned på senare idag...

onsdag 6 oktober 2010


I gamla amerika säger man " You Never Get a Second Chance to Make a First Impression" här ser ni en kille som letat länge efter en drömbil att susa fram med varma sommardagar. Först var han tvungen att jobba många år för att få pengarna att köpa sig en leksak sen fick han leta över hela världen och i Chicago hitta han sin drömbil.
Då allt kändes rätt blev det affär och bilen kom hem och ögonblicket före detta hade han aldrig sett bilen och ögonblicket efter satt han i bilen med ett flin och man kunde se att han var nöjd. Några timmar senare dundrar han på motorvägen hem mot garage och vinterförvaring

tisdag 5 oktober 2010


www.yeasterdaycars.se har fått hem en hissad döfräck Impala från 1964 bilen är inte bara en SuperSport utan också en med en trimmad Cheva SmallBlock där ingredienserna bland annat är Accel, Headers och Hallelulija DUBBLA FYRPORTARE.
Vill Du ha det som sticker ut Ring Mikael!
Det finns en hel del Impala 1964 i Sverige och det beror på att det är en mycket populär bil, den här blir inte långvarig där den är nu!

måndag 4 oktober 2010


VW pick up som biltransport funkar om man har en kort kort willys som kör i lera...brrr
Trevlig förare som köpt ny motor till Willysen i Sundsvall....

söndag 3 oktober 2010


Idag var jag och Alice och åkte runt på en konstrunda här i Olofstorp och det var kul att beskåda traktens konstnärer.
Vi åkte Mercedes 280 SL vilket passade utmärkt dagen till ära
Främst gillade vi en kvinna som gjorde konst i glas....
Visste du att glas egentligen är sand och sand egentligen är sten, det är därför glas är så starkt.....

lördag 2 oktober 2010


Midsommarveckan åkte Åke från Torsby till USA och där köpte han en röd läcker Dodge Coronet 500 1968 Convertible och innan allt var klart så den var besiktigad och klar i Göteborg stod det 1 Oktober i kalendern och äntligen fick han ställa färden hemåt för att ställas in i förvaring tillsammans med Åkes andra bilar.
Vi ska nog hitta på nått att skriva om denna bil när tid ges
Skön Helg på Er

fredag 1 oktober 2010



När jag var 20 år drömde jag om att min bil skulle hamna på första sidan..... att det skulle dröja drygt 25 år var inget jag räknat med.....

Dessutom så var det utan att jag visste det.....

Bilden tagen i USA utanför säljarens hus en höstdag 2009.

I Januari 2010 blev jag ju med Chev 57:an och då fick StoreBror köpa den som han sålde till Iggesund i Juli för att köpa en traktor...

Hoppas nu bara att ägaren i Iggesund får veta att den är på första sidan i SVBK:s senaste klubbtidning....